ردیابی داروی درمان اختلالات کلیوی با استفاده از تکنیک تصویربرداری BOLD-MRI

02 اردیبهشت 1399 | 487 بازدید
سرلاکسین (Serelaxin) به عنوان داروی بالقوه برای درمان اختلالات کلیوی ناشی از سیروز
ردیابی داروی درمان اختلالات کلیوی با استفاده از تکنیک تصویربرداری BOLD-MRI

هدف‌یابی عروق انقباضی کلیوی با استفاده از سرلاکسین باعث بهبود اختلالات کلیوی ناشی از سیروز بدون تاثیر بر فشار خون سیستمیک می‌شود سندروم کبدی-کلیوی تیپ1  (Type HRS one) سندورم پیشرونده‌ای است که به سرعت به شکل آسیب حاد کلیوی در بیماران سیروز کبدی شکل می‌گیرد. در این سندروم انقباض شدید عروق کلیوی دیده می شود که پیش آگاهی  (prognosis)آن بسیار ضعیف است. در حال حاضر نیاز مبرمی به درمان های فارماکولوژیک ایمن، تایید شده و با کاربردی وسیع برای این عارضه وجود دارد.  سرلاکسین (فرم نوترکیب از هورمون پپتیدی انسانی رلاکسین (Relaxin) است) که بررسی‌ها نشان داده است باعث افزایش پرفیوژن کلیوی در انسان‌های سالم شده است.

مصرف سرلاکسین باعث بهبود جریان خون کلیوی (اندازه گیری شده با دستگاه اولتراسوند رزولوشن بالا)، اکسیژن رسانی (اندازه گیری شده با دستگاه  BOLD-MRI است) و عملکرد در دو مدل حیوانی سیروز از طریق اصلاح اختلال عملکردی سلول‌های اندوتلیالی و افزایش فعال‌سازی نیتریک اکساید در کلیه می شود.

روش blood oxygen level dependent MRI یک تکنیک تصویربرداری مورد استفاده در تصویربرداری های MRI کاربردی است که از قسمت های مختلف ارگانهایی مثل مغز و کلیه می تواند تصویربرداری کند.

در فاز دوم تحقیقاتی کلینیکال تریال در بیماران مبتلا به سیروزکبدی و پرفشاری ورید باب ،تزریق سرالکسین باعث افزایش قابل توجه در جریان خون کلیوی شد و نشانه ای از عوارض ناخواسته بر روی فشارخون سیستمیک و پرفیوژن کبدی نیز دیده نشد.

ادامه این خبر را می‌توانید در https://www.ed.ac.uk/clinical-sciences/edinburgh-imaging/edinburgh-preclinical-imaging/news/serelaxin-as-a-potential-treatment-for-renal-dysfu مشاهده کنید.