آنالیز بافتی تصاویر 18F-FDG PET برای تشخیص متاستاز غدد لنفاوی گردنی در بیماران مبتلا به کارسینوم سلول سنگفرشی دهان (SCC)

04 مرداد 1401 | 1634 بازدید
آنالیز بافتی تصاویر 18F-FDG PET برای تشخیص متاستاز غدد لنفاوی گردنی در بیماران مبتلا به کارسینوم سلول سنگفرشی دهان (SCC)

مقدمه:این مطالعه به بررسی اینکه آیا شاخص‌های آنالیز بافتی، مقادیر ارزش جذب استاندارد (SUV) و حجم متابولیک تومور (MTV)، به‌صورت جداگانه یا ترکیبی، می‌توانند متاستازهای لنف نود‌های گردنی (LN) در تصاویر PET بیماران مبتلا به OSCC را تشخیص دهند می­پردازد. آنالیز بافتی یک تکنیک دیجیتال است، که از آن برای تعیین ناهمگنی بافتی غیرقابل تشخیص برای چشم انسان استفاده می‌شود.

روش اجرا: چارت 166 بیمار مبتلا به OSCC بررسی شد.

معیارهای ورود: LN هایی که جذب 18F-FDG بالایی در تصویربرداری PET نشان می‌دادند [(SUVmax) ≥2.5] و/یا LN هایی که توسط متخصص، بدون توجه به ارزش SUVmax، به عنوان LN‌های متاستاتیک تأیید شده‌اند.

نتایج و بحث: ترکیب شاخص SUVmax و شاخص‌ بافتی LRE برای تعیین متاستاز LN گردنی، عملکرد تشخیصی دقیق‌تری نسبت به SUVmax به‌تنهایی دارد.

علیرغم اهمیت تشخیص دقیق متاستازهای LN گردنی، نتایج PET/CT مثبت کاذب به دلیل التهاب و عفونت LN‌ها رایج است. در مطالعه حاضر، پارامتر LRE و SUVmax ویژگی بالایی نشان می‌دهند و استفاده از آنها برای تشخیص LNهای گردنی، می­تواند موارد مثبت کاذب و در پی آن جراحی‌های غیر ضروری گردن را به طور قابل توجهی کم کند. اما این دو پارامتر حساسیت کمی دارند.

 

لینک خبر 


تهیه کننده خبر: مریم سادات صدرحسینی، دانشجو رشته دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران


نام تیم: تیم دندانپزشکی باشگاه پژوهشگران آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی


منتور تیم: دکتر کوثر رمضانی، متخصص رادیولوژی فک و صورت، استادیار دانشکده‌ی دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین

 

تصاویر