ساخت و تعیین مشخصات یک Agent جدید برای HSV1-Tk gene reporter در تصویربرداری PET

10 مهر 1400 | 257 بازدید
ساخت و تعیین مشخصات یک Agent جدید برای  HSV1-Tk gene reporter در تصویربرداری PET

تاکنون از ماده 18F]FHBG]  به عنوان ردیاب برای HSV1-tk reporter gene در تصویربرداری PET در زمینه‌های ژن درمانی و سلول درمانی در بالین استفاده شده است. بدلیل این که این ردیاب از توانایی کافی برای عبور از سد خونی- مغزی برخوردار نیست، نمی‌توان با استفاده از آن ارزیابی کمی دقیقی از بیان Reporter gene در مغز داشت. در این مقاله با هدف ارتقا نفوذ این ردیاب از سد خونی مغزی به ساخت و ارزیابی ماده 18F]fluoro-3-(hydroxylmethyl)butyl)-2] phenylthiol)-6-oxopurine) که به اختصار  18F]FHBT] نامیده شده، به عنوان یک ردیاب جدید برای HSV1-tk reporter gene و HSV1-sr39tk جهش یافته برای تصویربرداری PET پرداخته شده است.

ماده 18F]FHBT] با استفاده از Tosylate precursor و 18F]KF] آماده شد. برداشت سلولی ماده 18F]FHBT] در HSV1-sr39tk-positive یا HSV1-sr39tk-negative در رده سلول‌های سرطانی سینه MDA-MB-231 صورت گرفت. سپس ارزیابی اختصاصیت 18F]FHBT] برای ارزیابی بیان HSV1-sr 39tk توسط گانسیکلوویر در In vitro انجام شد. نهایتاً نفوذ ماده 18F]FHBT] و 18F]FHBG]  از سد خونی مغزی موش‌های نرمال توسط PET ارزیابی گردید.

در نتیجه 10 درصد محصول رادیوشیمی 18F]FHBT] با استفاده از واکنش Tosylate precursor و [18F]KF حاصل شد. برداشت 18F]FHBT] در HSV1-sr39tk(+) cells به‌صورت قابل توجهی بیشتر از HSV1-sr39tk(-) cells بود. در حضور گانسیکلوویر برداشت18F]FHBT] به طور معناداری کاهش یافت که نشان می‌دهد 18F]FHBT] سوبسترای انتخابی HSV1-sr39TK می‌باشد. همچنین تصویرهای PET و منحنی زمان- فعالیت 18F]FHBT] برداشت سلولی مشابهی را در مغز نشان داد.

اگر چه 18F]FHBT] از لحاظ آماری به صورت معناداری نفوذ بیشتری به سد خونی مغزی در مقایسه با 18F]FHBG] نداشت اما نشان داده شد که ساختار 2-phenylthiol)-6-oxopurine می‌تواند به عنوان یک ساختار جدید برای گسترش تصویربرداری با HSV1-tk/HSV1-sr39tk reporter gene در تحقیقات آینده مورد استفاده قرار گیرد.

 

لینک خبر

 

تیم علمی:

تیم سلول درمانی باشگاه پژوهشگران آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

تهیه کننده خبر:

عبدالوحید صادق نژاد، کارشناسی ارشد ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی سمنان

 

تایید کننده خبر (منتور):

دکتر احسان شریف پاقلعه، استادیار و عضو هیئت علمی گروه ایمونولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

تصاویر