ارائه خدمات آزمایشگاه پیش بالینی در مسیر پیشرفت

21 تیر 1402 | 557 بازدید
پژوهشگرانی که از تاریخ 18 تیر ماه (سالروز تاسیس آزمایشگاه) تا 31 تیر ماه 1402 اقدام به ثبت پروژه نمایند، 150 امتیاز باشگاه پژوهشگران برای استفاده از خدمات آزمایشگاه پیش بالینی دریافت خواهند کرد.
ارائه خدمات آزمایشگاه پیش بالینی در مسیر پیشرفت

آزمایشگاه پیش‌بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بستر نوآوری است که فرصت‌هایی را برای توسعه تحقیقات پیش‌بالینی به‌ویژه با رویکرد تصویربرداری in vivo را فراهم می‌کند. این مجموعه با بهره‌مندی از سیستم‌های ویژه تصویربرداری حیوانی که همگی ساخت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌باشند، به‌عنوان اولین آزمایشگاه جامع در خاورمیانه خدمات ویژه‌ای به محققان ارائه می‌کند که نمونه مشابه آن بسیار محدود است. رسالت مهم آزمایشگاه ایجاد حلقه مفقوده بین تحقیقات آزمایشگاهی و بالین جهت برآوردن بستری برای تولید داروهای نوترکیب در کشور می‌باشد.

از زمان تأسیس آزمایشگاه، ما با تلاش سعی در برآوردن بستری برای محققین در فاز پیش­بالینی جهت تسهیل در امور تحقیقاتی آن‌ها نموده‌ایم. با توجه به ناشناخته بودن تحقیقات پیش‌بالینی به‌ویژه با رویکرد تصویربرداری، آزمایشگاه در مدت فعالیت خود تمرکز زیادی بر ترویج این حوزه از علم گذاشته است که در این راستا محققین زیادی از طریق بازدید، سخنرانی‌ها و کارگاه‌های آموزشی با اهمیت این حوزه از علم آشنا شدند. علیرغم محدودیت های صورت گرفته در سال گذشته بدلیل شیوع بیماری در کشور، آزمایشگاه با قوت بیشتری به امر آموزش و ترویج از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی و سخنرانی‌های آنلاین با حضور اساتید مطرح ملی و بین­المللی بستر مناسبی برای بهره­مندی علاقه‌مندان این حوزه و آموزش هرچه بیشتر آنان را فراهم نمود.

این تلاش‌های صورت گرفته با حمایت­های معاونت علمی ریاست جمهوری و همچنین دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده است که دستاوردهای به‌دست‌آمده با لطف و عنایت الهی و با تلاش همکاران در آزمایشگاه پیش‌بالینی رخ‌داده‌اند.

با تکیه بر توان داخلی و استفاده از تجهیزات ساخت ایران 1256 پروژه در 8475 ساعت با زمینه پیش بالینی اجرا شده است.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران آزمایشگاه پیش بالینی، با گذشت حدود 6 سال از افتتاح آن با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با راه‌اندازی بیش از 15 بخش آزمایشگاهی در حال فعالیت است.

این آزمایشگاه با تکیه بر توان داخلی و استفاده از تجهیزات ساخت ایران با انجام 1256 پروژه برای 187 دانشگاه و پژوهشکده و اخذ 7516 تصویر و 8475 ساعت خدمات تصویربرداری توانسته گام بسزایی در راستای پیشرفت علمی در زمینه مطالعات پیش بالینی بردارد.

این مجموعه با اتصال به شبکه آزمایشگاهی کل کشور شرایطی را مهیا کرده تا محققان بتوانند با کمترین هزینه از خدمات این آزمایشگاه استفاده کنند که نتیجه آن مشارکت 70 درصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با 879 پروژه و 30 درصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تعداد 377 پروژه می‌باشد.

همچنین در راستای رسالت خود در ترویج و آموزش، آزمایشگاه پیش بالینی با هدف معرفی و آشنایی هر چه بیشتر محققان با مطالعات پیش بالینی، تجهیزات و توان آزمایشگاهی این مرکز، تاکنون 44233 نفر ساعت کارگاه آموزشی برگزار کرده است.

بر اساس آمار ارائه‌شده بیشترین ساعت فعالیت مربوط به آزمایشگاه آنالیز تصویر با 3297 ساعت خدمات پژوهشی و آنالیز 8245 تصویر ثبت‌شده است.

 

 در میان آزمایشگاه های تصویربرداری، آزمایشگاه MicroCT با 2489 ساعت خدمت و 1925 تصویر در رتبه دوم این مرکز قرارگرفته است.

این آمار نشان‌دهنده فعالیت پویای این آزمایشگاه علیرغم ناشناس بودن این علم در ایران می‌باشد که شرکت‌های دانش‌بنیان با محصولات ساخت ایران این  مهم را به هدف رسانده‌اند.

در همین راستا آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت ششمین سالگرد شروع به کار و به پاس قدردانی از همراهی پژوهشگران سراسر کشور، شرایط ویژه ای را در نظر گرفته است:

پژوهشگرانی که از تاریخ 18 تیر ماه (سالروز تاسیس آزمایشگاه) تا 31 تیر ماه 1402 اقدام به ثبت پروژه نمایند، 150 امتیاز باشگاه پژوهشگران برای استفاده از خدمات آزمایشگاه پیش بالینی دریافت خواهند کرد.

 

جهت ثبت پروژه و اطلاع از روند پذیرش پروژه کلیک کنید.