استفاده از نانوذرات ارگانوسیلیس در تصویربرداری از موش های دارای تومور

02 مرداد 1400 | 222 بازدید
استفاده از نانوذرات ارگانوسیلیس در تصویربرداری از موش های دارای تومور

مزایای فعالیت نانوذرات سیلیس به انجام تصویربرداری نوری قدرتمند و پیشرفته، از سطح داخل بدن به نانو و سطوح خرد، نه تنها با استفاده از نور مرئی بلکه با نور نزدیک به مادون قرمز قابل استفاده است . نانوذرات سیلیس پتانسیل ایفای نقش مهمی را در ادغام روش‌های‌ تشخیصی و درمانی مبتنی بر نور نشان داده‌اند.

نانوذرات فلورسانس نزدیک مادون قرمز و نانوذرات ارگانوسیلیس (thiol OS/IR820) با استفاده از یک ترکیب تیول ارگانوسیلیس و IR-820 تهیه شده است. IR-820 عمدتاً در داخل ذرات وجود داشته و خواص نوری آنها را تغییر می‌دهد. همچنین به دلیل ساختار ذرات نانوسیلیس پدیده‌ای که در آن نور کم انرژی به نور با انرژی بالا تبدیل می‌شود، مشاهده می‌گردد. تصویربرداری زیستی فلورسانس موش‌های توموری زنوگرافت زیر جلدی با استفاده از
 thiol-OS/IR820 انجام شده است.

 Thiol-OS/IR820به دلیل اثر EPR که با تجویز داخل وریدی در بافت سرطانی انباشته شده با تحریک نور با طول موج کوتاه، بافت سرطانی را در قسمت کم عمق نزدیک به سطح با حساسیت بالا نشان می­دهد. علاوه بر این، با طول موج طولانی­تر از تحریک نور، می­توان بافت سرطانی را در قسمت عمیق­تر مشاهده کرد، در حالی که ماکروفاژهایی که thiol-OS/IR820 را در کبد و طحال گرفته بودند نیز تشخیص داده شدند.

Thiol-OS/IR820 سمیت کمی را در داخل بدن نشان داده و تصویربرداری زیستی فلورسانس با استفاده از آن مشاهده طولانی مدت و پویایی سلول را امکان پذیر می­کند، بنابراین یک امکان عالی برای تجسم و کشف پدیده­های جدید بیولوژیکی در داخل بدن فراهم می­کند.

نانوذرات سیلیس غیر متخلخل، پتانسیل بالایی برای تحقق تکنیک­های "عکس-ترانستیک" نشان داده­اند. در حال حاضر، نانوذرات سیلیس غیر متخلخل به طور فعال برای کاربردهای بالینی تولید می­شوند.

 

لینک منبع خبر

 

تیم علمی:

تیم سرطان باشگاه پژوهشگران آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران

تهیه کننده خبر:

مرضیه سادات جمال

تایید کننده خبر (منتور):

 دکتر سمیرا درخشان، استادیار گروه آسیب شناسی فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران