جراحی حفظ پستان با کمک روش نوین تصویربرداری ذرات مغناطیسی (MPI)

30 اردیبهشت 1401 | 477 بازدید
جراحی حفظ پستان با کمک روش نوین تصویربرداری ذرات مغناطیسی (MPI)

جراحی حفظ پستان (BCS) یک درمان متداول برای سرطان سینه در مراحل اولیه است، اما بدلیل شناسایی حاشیه‌های مثبت بعد از جراحی، نرخ بازگشت نسبتا بالایی دارد. یک ابزار سریع، ویژه، حساس و آسان برای ارزیابی حاشیه‌‌ها در حین عمل، می‌تواند نیاز به جراحی‌های اضافی را کاهش دهد. با اینکه بسیاری از تکنیک‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند، نیاز بالینی هنوز برآورده نشده ‌است. در این پژوهش پتانسیل تصویربرداری ذرات مغناطیسی برای ارزیابی حاشیه حین عمل در BCS، با استفاده از نانوذرات اکسید آهن هدفمند و غیرهدفمند به وسیله دو دستگاه سخت افزاری ارزیابی شده ‌است.

در این مطالعه روش ساخت یک آشکارساز ذرات مغناطیسی دستی برای شناسایی تومورهای باقی مانده در پستان و یک اسکنر کوچک MPI برای تصویربرداری سریع توزیع توموردر نمونه برداشته شده ارائه شده است. MPI یک روش نوین کمی تصویربرداری از غلظت نانوذرات مغناطیسی است که می‌تواند بعنوان ردیاب و دارورسانی هدفمند در پزشکی مورد استفاده قرار بگیرد. در MPI از رفتار غیرخطی مغناطش نانوذرات مغناطیسی برای تعیین غلظت نانوذرات در هر مکان استفاده می‌شود.

آشکارساز قادر است با حساسیت بسیار خوبی مقدار تخمینی 100ng Fe را تشخیص دهد.

MPI، تشخیص و تصویربرداری با حساسیت بالا و سریع را ارائه می‌دهد و می‌تواند نانوذرات مغناطیسی باقی مانده را در حفره برش تشخیص داده و همچنین یک توزیع فضایی را که روی نمونه برداشته شده، به تصویر بکشد. با استفاده از این ویژگی‌ها ، می‌توان از MPI به طور مکرر در طول جراحی برای دستیابی بهتر به برداشتن کامل تومور و در نتیجه احتمال بیشتر حاشیه‌های منفی استفاده کرد. هر دو سیستم سخت افزاری که پیشنهاد شده است، طراحی و ساخته شده و کاملا معتبر هستند.

 

لینک خبر

 

تیم علمی:

تیم نانوتکنولوژی باشگاه پژوهشگران آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

تهیه کننده خبر:

فرزانه قربانی، دانشجوی دکترای تخصصی فیزیک پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد

 

تایید کننده خبر (منتور):

دکترالهام بیدرام، استادیار گروه بیومتریال، نانوتکنولوژی و مهندسی مواد ، دانشکده فناوری‌های نوین، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان