تصویربرداری مولکولی از سلول‌های CAR T توسط ICOS-ImmunoPET

04 مهر 1400 | 216 بازدید
تصویربرداری مولکولی از سلول‌های CAR T توسط ICOS-ImmunoPET

نظارت بر سلول‌های  CAR T در درجه اول به تعداد آن‌ها در خون محیطی بستگی دارد که به میزان توزیع بیولوژیکی و فعال سازی آن‌ها در بافت‌ها مرتبط است. تصویربرداری غیر تهاجمی مولکولی سلول‌های CAR T توسط PET یک رویکرد امیدوار کننده با توانایی ارائه اطلاعات مکانی، زمانی و عملکردی است. تاکنون استراتژی‌های به کار گرفته شده به Reporter genes یا به Labeling در Ex vivo تکیه کرده است که به طور قابل توجهی استفاده از تصویربرداری مولکولی سلول‌های CAR T را محدود می‌کند. در این مطالعه، توانایی PET مبتنی بر آنتی بادی (ImmunoPET) برای تصویربرداری غیرتهاجمی سلول‌های CAR T ارزیابی شده است.

روش مطالعه بدین گونه است که پس از تجزیه و تحلیل سلول‌های CAR T انسان در شرایط In vitro، از مدل تومور موشی لنفوم استفاده گردید تا امکان پیگیری In vivo سلول‌های CAR T توسط ImmunoPET نیز با استفاده از ردیاب 89Zr-DFO-anti-ICOS فراهم شود.

بدین ترتیب محرک ICOS در هنگام فعالیت سلول‌های CD19-CAR T انسانی به خوبی توسط ImmunoPET شناسایی شد. در مدل تومور پیش بالینی، تصویربرداری PET-CT با استفاده از آنتی بادی مونوکلونال 89Zr-DFO-anti-ICOS  به طور قابل توجهی سیگنال بالاتری را در مغز استخوان موش‌های تحت درمان با سلول CAR T در مقایسه با گروه کنترل نشان داد. نکته قابل توجه این است که تجویز آنتی بادی‌های ICOS در دوزهای پایین ردیاب‌ها با تداوم و عملکرد سلول‌های CAR T تداخل ندارد. بنابراین این مطالعه علاوه بر آشکار کردن پتانسیل تصویربرداری ICOS-immunoPET برای نظارت بر سلول‌های درمانی CAR T، نشان داد که یک استراتژی بسیار مناسبی است که امکان تجاری سازی برای سلول‌های CAR T را فراهم کرده و همچنین برای تحقیقات قابل استفاده می باشد.

 

 

لینک خبر

 

تیم علمی:

تیم سلول درمانی باشگاه پژوهشگران آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

تهیه کننده خبر:

عبدالوحید صادق نژاد، کارشناسی ارشد ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی سمنان

 

تایید کننده خبر (منتور):

دکتر احسان شریف پاقلعه، استادیار و عضو هیئت علمی گروه ایمونولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

تصاویر