افتتاح دستگاه میکروسی‌تی پیش بالینی در آزمایشگاه جامع تحقیقات با حضور معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه

12 دی 1397 | 789 بازدید
دکتر محمدعلی صحرائیان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه به همراه دکتر غلامرضا حسن‌پور، مدیر امور عمومی و دکتر محمدرضا منظم، مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت، سه‌شنبه 11 دی 97 در مراسم افتتاح دستگاه میکروسی‌تی پیش بالینی در آزمایشگاه جامع تحقیقات شرکت کردند.
افتتاح دستگاه میکروسی‌تی پیش بالینی در آزمایشگاه جامع تحقیقات با حضور معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه

در این مراسم دکتر سعید سرکار، رئیس پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی و دکتر علیرضا احمدیان، معاون پژوهشی، دکتر محمدرضا آی، رئیس آزمایشگاه پیش بالینی و مرکز تحقیقات تصویربرداری سلولی مولکولی و دکتر حسین قدیری، عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات تصویربرداری سلولی و مولکولی حضور داشتند.
دکتر صحرائیان ضمن تحسین مجموعه آزمایشگاه پیش بالینی تصریح کرد: اهم فعالیت‌های این آزمایشگاه، پیش بالینی است و برای اینکه نتایج کار بتواند در بالین به‌خوبی استفاده شود، لازم است به‌سرعت یک ارتباط قوی بین آزمایشگاه پیش بالینی و آزمایشگاه‌های بالینی شکل بگیرد.
معاون تحقیقات و فناوری اضافه کرد: دستگاه‌های بسیار خوبی درزمینهٔ تصویربرداری داریم اما باید تلاش در جهت کسب تجربه و دانش بیشتر در تفسیر نتایج ادامه یابد.
توضیح اینکه، دستگاه میکروسی‌تی با تکیه ‌بر دانش، تجربه و تخصص محققان داخلی برای اولین بار با ایجاد زیرساخت فناوری تجهیزات تصویربرداری پرتوی ایکس در مرکز تحقیقات تصویربرداری سلولی مولکولی طراحی و ساخته‌شده است و توسط دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در ششمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران رونمایی شد. ایجاد این زیرساخت نیازمند تسلط بر دانش فنی در حوزه‌های مختلف ازجمله مهندسی مکانیک دقیق، مهندسی هسته‌ای در حوزه به‌کارگیری و اندازه‌گیری دقیق پرتوی ایکس، مهندسی نرم‌افزار و الکترونیک و کنترل پروژه است. ازاین‌رو فناوری تصویربرداری با میکروسی‌تی در زمره‌ی فناوری با تکنولوژی بالا محسوب می‌شود.
دستگاه میکروسی‌تی in-vivo(درون تنی) یک میکروسی‌تی پیش بالینی است. میکروسی‌تی پیش بالینی برای تصویربرداری از حیوانات کوچک مانند موش آزمایشگاهی و رَت با رزولوشن 30 میکرون طراحی و ساخته‌شده است که به‌طور عمده در تحقیقات پایه‌ای پزشکی مانند داروسازی، پزشکی و سایر رشته‌های علوم پایه پزشکی مورداستفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر قابلیت تصویربرداری از موش، می‌توان از نمونه‌هایی مانند نمونه‌های بافتی، استخوان، دندان، حشرات و غیره با جزئیات در حد میکرومتر تصویربرداری کرد.