سخنرانی اعضای ارشدآزمایشگاه پیش بالینی در International Forum on Biomedical Devices and Drug Discovery Research

07 خرداد 1398 | 773 بازدید
اعضای ارشد آزمایشگاه پیش بالینی جناب آقای دکتر آی ،جناب آقای دکتر قدیری ، خانم دکتر حجازی و سرکار خانم مهندس سلگی در International Forum on Biomedical Devices and Drug Discovery Research که در تاریخ و 29 می (7 و 8 خردادماه) در مانیل فیلیپین برگزار گردید با هدف ترویج و آشنایی هر چه بیشتر با دستاورد های تحقیقات پیش بالینی سخنرانی نمودند.
سخنرانی اعضای ارشدآزمایشگاه پیش بالینی در International Forum on Biomedical Devices and Drug Discovery Research

با توجه به پیشرفت های تکنولوژی، روش های تصویربرداری اطلاعات ارزشمندی به بیماران و پزشکان ارائه می دهد. این پیشرفت ها باعث می شود که پزشکان تجمیع داده های یکپارچه بیمار را فراهم آورند، که سبب کمک به توسعه پزشکی شخصی شود. بنابراین، پیشرفت در روش های تصویربرداری مولکولی باعث رشد بازار جهانی تصویربرداری پیش بالینی می شود. علاوه بر این، عوامل مانند افزایش تقاضا برای تکنیک های تصویربرداری کوچک حیوانات غیر تهاجمی و افزایش بودجه تحقیق پیش بالینی از سوی هر دو، نهاد های خصوصی و دولتی، عوامل متعددی هستند که باعث رشد این بازار می شوند. همچنین طبق گزارش های سایت های اقتصادی انتظار میرود بازار جهانی تصویربرداری پیش بالینی تا سال 2021 به ارزش 4,910 میلیون دلار برسد؛ رشد ٪ 6.2در طول سالهای 2016 تا 2021. عوامل متعددی از جمله پیشرفت های تکنولوژیکی در زمینه تصویربرداری مولکولی، افزایش تقاضای بازار برای تکنیک های تصویربرداری غیر تهاجمی حیوانات و تعداد روزافزون طرح های عمومی و خصوصی و افزایش گرنت های علمی برای تحقیقات پیش بالینی همگی موجب رشد بازار تصویربرداری پیش بالینی شده اند.

در همين راستا در تاريخ ١٤ آوريل ٢٠١٩ وزير علوم فيليپين بهمراه معاونين و جمعي از محققين حوزه توليد دارو در فيليپين از آزمايشگاه پيش باليني بازديد كردند. كه در اين بازديد با توجه به امكانات گسترده و تکنولوژي پيشرفته بكار گرفته شده در سيستم هاي آزمايشگاه پيش باليني، بطور رسمي از تيم ايراني جهت حضور در فيليپين بمنظور آشنايي بيشتر محققين با تحقيقات پيش ­باليني دعوت به عمل آمد.
بهمين منظور دورهInternational Forum on Biomedical Devices and Drug Discovery Research  در 28 و 29 می (7 و 8 خردادماه) مانيل در كشور فيليپين با حضور تعدادي از اعضاي آزمايشگاه پيش باليني تشكيل شد.
اين دوره دو روزه كه به همت وزارت علوم كشور فيليپين برگزار شده بود، از تعداد ١٢٠ نفر از اساتيد و محققين دانشگاه ها و موسسات علمي و پژوهشي كشور فيليپين كه در حوزه پيش باليني و توليد دارو فعاليت داشتند، در رشته های داروسازی، فارماسیوتیکس، پزشکی، طب سنتی و علوم پایه پزشکی جهت حضور در دوره دعوت بعمل آمده بود.

اين دوره با سخنراني دكتر Montoya معاونت اجرايي شوراي تحقيق و توسعه سلامت آغاز به كار كرد. در ادامه دكتر سعيد سركار رئيس مركز تحقيقات علوم و تكنولوژي در پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران به معرفي جايگاه تكنولوژي در تحقيقات پيش باليني پرداختند. سپس دكترمحمدرضا آي رياست آزمايشگاه پيش باليني نکاتي در مورد چگونگي تاسيس و راه اندازي آزمايشگاه و معرفي تجهيزات و امكانات موجود در آزمايشگاه را مطرح نمودند.
بخش دوم سخنراني هاي اين دوره معطوف به معرفي تجهيزات و سيستم هاي تصويربرداري ويژه حيواني بود كه با سخنراني دكتر آي در مورد سيستم­هاي تصويربرداري پزشكي هسته­ اي شامل پت و اسپكت و كاربردهاي آن­ها در تحقيقات آغاز شد. در ادامه دكتر حسين قديري به معرفي سيستم تصويربرداري ميكرو سي تي پرداختند و سيستم LOTUS-in vivo رو معرفي كرده و محققين را با برخي از كاربردهاي اين مداليته تصويربرداري آشنا نمودند. در پايان روز اول شركت كنندگان سوالات خود را از ارائه دهندگان در حوزه هاي مختلف پيش باليني مطرح نمودند.

در روز دوم مهندس راضيه سلگي به بررسي سيستم تصويربرداري ميكرواولتراسوند پرداختتند و كاربردهاي اين مداليته را بيان نمودند و همچنين با توجه به اهميت مدلهاي حيواني در تحقيقات پيش باليني ايشان در سخنراني دوم خود به اين مورد پرداختند كه مواردي از قبيل ملاحظات اخلاقي كار با حيوانات، اصول كار با حيوانات و معرفی برخی مدلهاي حيواني رايج اشاره نمودند. خانم دكتر مرجانه حجازي، مشاور آزمايشگاه پيش باليني، در آخرین بخش سخنراني ها به معرفي سيستم تصويربرداري اپتيکي و نحوه عملكرد آن پرداختند.
اين دوره دوروزه با سخنراني خانم دكتر GUEVARA معاون وزير علوم فیلیپین به پايان رسيد. ايشان در سخنراني خود به جايگاه ويژه ايران در تكنولوژي سيستم هاي تصويربرداري پيش باليني اشاره نمودند و از سفر خود به ايران و بازديد از آزمايشگاه پیش بالینی ابراز خرسندي كردند و اذعان نمودند كه پيشرفت ايران با اطلاعاتي كه در رسانه­ ها مطرح مي شود كاملا متفاوت می باشد و آمادگي خود را براي افزايش همكاري ها اعلام كردند. در اين دوره وزير سابق علوم و رئيس اداره تجهيزات كشور فيليپين و دكتر تنهايي سفير ايران در فيليپين و نمايندگان سفارت ايران حضور داشتند.

 

تصاویر