تصویربرداری از نفوذپذیری توموری لنفوسیت‌ها در تومورهای مغزی با 64Cu] Cu-NOTA-anti-CD8 PET]

07 آبان 1400 | 305 بازدید
تصویربرداری از نفوذپذیری توموری لنفوسیت‌ها در تومورهای مغزی با 64Cu] Cu-NOTA-anti-CD8 PET]

گلیوبلاسستوما شایع‌ترین تومور بدخیم مغزی در بزرگسالان است. رویکردهای مختلف درمان ایمنی برای بهبود بقای بیمار در حال توسعه است، اما مکانیسم‌های مولکولی مقاومت در برابر ایمنی درمانی در حال حاضر ناشناخته است. در مطالعه، توانایی یک مینی بدنه انسانی را برای تعیین کمیت سلول‌های T CD8 مثبت (+ CD8) تومور نفوذی با استفاده از PET بررسی شده است.

یک مدل موش با سیستم ایمنی سلول پریفرال تک هسته‌ای انسانی شده (HIS) را تولید و تعداد مطلق سلول‌های + T CD8را با استفاده از فلوسیتومتری نسبت به سیگنال PET [64Cu] Cu-NOTA-anti-CD8 تعیین کردند. برای ارزیابی مدل ارتوتوپیک GBM HIS مشتق از بیمار، ما سلول‌های داخل جمجمه‌ای را به موش‌های NOG، گروه‌های انسانی با چندین اهدا کننده PBMC همسان با HLA و لنفوسیت‌های نفوذ‌دهنده تومور + CD8  توسط IHC تزریق کردیم. برای تعیین اینکه آیا تصاویر 64Cu] Cu-NOTA-anti-CD8] سلول T پارانشیمی مغز در تومورهای GBM نفوذ می‌کند یا خیر، ما PET و اتورادیوگرافی را انجام دادیم و پس از آن قسمت‌هایی از بافت تومور مغزی را توسط IHC برای سلول‌های + CD8 رنگ آمیزی کردیم.

موش‌های NOG حامل تومور که به PBMC انسانی تزریق شده‌اند، جذب 64Cu] Cu-NOTA-anti-CD8] زیادی را در طحال و محل رادیوتریسر در مغز طبیعی را نشان دادند. موش‌های NOG تصاویر PET با وضوح بالا از سلول‌های  + T CD8نفوذی به تومور به همراه دارند. احتباس رادیوتریسر با تعداد سلول‌های + T CD8 در طحال و بافت تومور در ارتباط است. مطالعه ما توانایی 64Cu] Cu-NOTA-anti-CD8 PET] را در تعیین کمیت سلول‌های + CD8 محیطی و نفوذی تومور در تومورهای مغزی نشان می‌دهد.

تیجه گیری: سلول‌های + T CD8 انسانی به‌صورت وابسته به اهدا‌كننده به GBM ارتوتوپیك نفوذ می‌كنند. بعلاوه، 64Cu] Cu-NOTA-anti-CD8 PET] به‌طور كمی سلول‌های  + T CD8 انسان‌های محیطی و پارانشیمی مغز را تصویر می‌كند.

 

لینک خبر

 

تیم علمی:

 تیم سرطان باشگاه پژوهشگران آزمایشگاه پیش ‌بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

تهیه کننده خبر:

هلیا آقا محمد تاجر، کارشناسی زیست شناسی سلولی و مولکولی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران

 

تایید کننده خبر (منتور):

دکتر سمیرا درخشان، استادیار گروه آسیب شناسی فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران