مطالعات غیرتهاجمی و دقیق مغز موش با استفاده از میکرو سی تی

27 فروردین 1397 | 1095 بازدید
تأیید و اندازه گیری ضایعات به طور سنتی از طریق بررسی بافت شناسی بخش های مغز ، یک فرآیند زمانبر است که به شدت بر روی تخمین دستی تمرکز دارد. چنین روش هایی در مناطق قشر خلفی (مثلا قشر بینایی) بسیار مشکل است و جابجایی آن باعث آسیب و تحریف بافت می شود.
مطالعات غیرتهاجمی و دقیق مغز موش با استفاده از میکرو سی تی

تأیید و اندازه گیری ضایعات به طور سنتی از طریق بررسی بافت شناسی بخش های مغز، یک فرآیند زمانبر است که به شدت بر روی تخمین دستی تمرکز دارد. چنین روش هایی در مناطق قشر خلفی (مثلا قشر بینایی) بسیار مشکل است و جابجایی آن باعث آسیب و تحریف بافت می شود.
در پژوهشی که توسط محققان دانشگاه هاروارد انجام شده است، دیده می شود که با استفاده از میکرو سی تی در مقایسه با سایر مطالعات کل حجم مغز دست نخورده می ماند و آسیب ها قابل پیشگیری هستند، و استفاده از میکرو سیتی در این مطالعه دقت انجام کار را بالا برده است.
روش انجام کار:
در این مطالعات یک روش جدید و ساده برای مشخص کردن ضایعات با قرار دادن الکترود پیشنهاد می شود که کمتر باعث آسیب می گردد و نتایج دقیق تر را نسبت به روش های معمول ارائه می دهد.
به این صورت که مغز موش و نوعی ماهی را در تترااکسید اسمیوم قرار داده و رنگ آمیزی می کنند وسپس آن را در رزین قرار می دهند و کل مغز را در دستگاه میکرو سی تی اسکن می کنند.
در این بررسی مغز به صورت سه بعدی با ضخامت (12-15 و 5-6 میکرون) اسکن می شود که می تواند به صورت دستی یا به صورت خودکار انجام گردد.