ردیابی سلول‌های کشنده طبیعی در ایمونوتراپی سرطان

10 اردیبهشت 1401 | 569 بازدید
ردیابی سلول‌های کشنده طبیعی در ایمونوتراپی سرطان

ایمنوتراپی براساس سلول‌های کشنده طبیعی (NK) به عنوان یک شیوه جذاب برای درمان سرطان در حال ظهور است.  هر چند که سوالات مهمی در رابطه با عملکرد in vivo و الگوی نقل و انتقال سلول‌های انتقال یافته باقی مانده است که برای تسریع و تسهیل کاربرد بالینی، باید پاسخ داده شود.

در این مطالعه یک روش ردیابی غیرتهاجمی، بر اساس نانوپارتیکل طلا به عنوان برچسب سلولی و کنتراست agent دستگاه تصویربرداری CT توسعه داده شد. این تکنیک برای ردیابی کمی و longitudinal کینتیک سلول‌های NK، مهاجرت و توزیع زیستی آن در موش‌های حامل تومور استفاده گردید.

بدون اختلال در عملکرد بیولوژیکی، سلول‌های NK به طور موفقیت آمیزی با نانوپارتیکل طلا نشانه‌گذاری شدند، به طوری‌که در محیط in vitro با تست‌های سیتوتوکسیسیتی و آزادسازی سیتوکین و در شرایط in vivo با استفاده از مدل xenograft تومورهای انسانی ارزیابی شدند. مهاجرت سلول‌های NK تزریق شده از راه دمی به صورت longitudinal با استفاده از مدالیته تصویربرداری CT ردیابی شد و تجمع آن‌ها در محل تومور تا 72 ساعت مشاهده گردید. دقت و اعتبار تکنیک با استفاده از تصویر برداری فلورسنت این سلول‌ها در طول زمان با آنالیز کمی ex-vivo محتوای طلا در تومور، تایید شد.

در نتیجه ردیابی سلول به این روش، ابزار ارزشمندی را برای مطالعات پیش بالینی و بالینی پیشنهاد می‌کند تا سرانجام سلول‌های NK را روشن کند و کاربرد ایمنوتراپی بر اساس سلول NK را ارتقا دهد.

 

لینک خبر

 

 

تیم علمی:

 تیم نانوتکنولوژی باشگاه پژوهشگران آزمایشگاه پیش ‌بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

تهیه کننده خبر:

فرزانه اسکندری، دانشجوی دکتری تخصصی فیزیولوژی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

 

تایید کننده خبر (منتور):

دکتر الهام بیدرام، استادیار گروه بیومتریال، مهندسی بافت و نانوتکنولوژی، دانشکده فناوری­های نوین، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

تصاویر