تشخیص عفونت های باکتریایی به صورت Real Time و جایگزینی برای استفاده بیش از اندازه از آنتی بیوتیک های وسیع الطیف در عفونت های مقاوم با روش تصویر برداری PET

04 خرداد 1399 | 831 بازدید
محققان مرکز تحقیقاتی جان هاپکینز روشی برای شناسایی و پایش عفونت های ناشی از باکتری های گرم منفی مهلک ابداع کرده اند.در همین رابطه متخصص بیماری های عفونی مرکز جان هاپکینز با بیان اینکه تیم تحقیقاتی آنها در این مرکز سیستمی را تعبیه کرده اند که ضمن مکان یابی دقیق عفونت ها این امکان را می دهد که بتوان به صورت Real Time فعالیت باکتریایی را ردیابی کرد و بازخورد بسیار سریعی از نحوه پاسخ باکتری به آنتی بیوتیک گرفت.
تشخیص عفونت های باکتریایی به صورت Real Time و جایگزینی برای استفاده بیش از اندازه از آنتی بیوتیک های وسیع الطیف در عفونت های مقاوم با روش تصویر برداری PET

سادگی،سرعت و دقت در استفاده از مدل های تصویربرداری حیوانی فصل جدیدی را در تشخیص،پایش و درمان عفونت های ناشی از باکتری های مهلک باز می کند.گرچه آزمایش انجام شده بر روی موش انجام گرفته است اما محققین اذعان دارند که قابلیت های این آزمایش قابل انجام در مقیاس کلینیکی و بر روی انسان ها نیز می باشد.

 

طبق گفته متخصص بیماری های عفونی مرکز جان هاپکینز تسریع در روند تشخیص و درمان ارگانیسم های گرم منفی از آن جهت اهمیت می یابد که دیگر انتظار های طولانی مدت برای دریافت نتایج تست های آزمایشگاهی از بین میرود. همچنین موضوع دیگری که اهمیت می یابد تاثیر این تکنیک در اختیار گذاشتن بینش های حیاتی از مکانیسم های پایه بیماری ها و کمک در جهت ارزیابی سریع تاثیرات دارو بر بیماری هاست.این تکنیک جدید دارای برتری نسبت به روش های روتین تصویربرداری فعلی دارد چرا که دارای اختصاصیت در به تصویر کشیدن دسته ای از

باکتری های گرم منفی تحت عنوان انتروباکتریاسه ها دارد.این دسته از باکتری ها دارای توانایی بالقوه ای در ایجاد بیماری زایی در افراد بستری در بیمارستان ها دارد.

 

تکنیک های تصویربرداری فعلی ،از التهاب به عنوان نقطه کلیدی در تشخیص و پایش عفونت ها استفاده میکنند. این در حالی است که التهاب در واقع پاسخ بدن به عفونت است و نه خود عفونت! همچنین در این روش ها نمیتوان التهاب های عفونی را از التهابات غیرعفونی (نظیر التهابات ایجاد شده در سرطان) تشخیص داد.

در تکنیک جدید از روش تصویربرداری PET و سوربیتول(همان قند مورد استفاده در خوراکی ها) به طور همزمان استفاده می شود.استفاده از سوربیتول به این دلیل که تنها منبع تغذیه برای باکتری های گرم منفی است و سایر باکتریها و میکروارگانیسم ها و همچنین سلول های انسانی و سرطانی سوربیتول جذب نمی کنند.در واقع رادیو لیبل های سوربیتول به طور اختصاصی به باکتری های گرم منفی متصل می شوند.

 

در آخر باید گفت که وقتی بیمار مشکوک به عفونت های مقاوم می شود،معمولاً آنتی بیوتیک های وسیع الطیف برای آنها تجویز می شود و مدت زمان زیادی را در انتظار نتایج تست های آزمایشگاهی می مانند تا میکروارگانیسمی که مسئول ایجاد عفونت است شناسایی شود و بر اساس آن داروی نهایی تجویز گردد.استفاده از آنتی بیوتیک های وسیع الطیف شاید لااقل بتواندتعدادی از باکتری ها را نابود کند ولی با استفاده بیش از حد آنها گامی در جهت ایجاد مقاومت نسبت به این داروها برداشته ایم و سایر پاتوژن ها به آنها دیگر شاید جواب ندهند.دقیقاً در همین جاست که تکنیک های تصویربرداری نقش حیاتی خود را ایفا می کنند چرا که می توانند با صرفه جویی در هزینه ها با سرعت به مراتب بالاتری عامل ایجاد عفونت را شناسایی کنند و مشخص کنند که کدام آنتی بیوتیک می تواند باکتری را نابود کند.

در واقع تشخیص زودهنگام حساسیت باکتری به داروها نه تنها باعث این میشود که بیمار زودتر داروی صحیح خودش را دریافت کند بلکه در دراز مدت میلیاردها دلار در هزینه های سیستم سلامت ایالات متحده صرفه جویی کرده است.