امکان تعقیب سلول های مهندسی شده در انسان

06 مرداد 1400 | 330 بازدید
امکان تعقیب سلول های مهندسی شده در انسان

گیرنده‌های آنتی ژن کایمریک (CAR) و گیرنده‌های TCR بهبود یافته سلول‌های T به عنوان یک گزینه درمانی مناسب برای بیماران سرطانی به سرعت در حال گسترش هستند.

آزمایشات بالینی اولیه برای این سلول‌های CAR T در برخی موارد بیش از 90 درصد پاسخ را نشان داده است، در حالی که مطالعات گذشته تنوع گسترده‌ای را در پاسخ‌های بدن بیمار و عود مجدد بیماری پس از پاسخ اولیه نشان می‌دهد. علاوه بر این، بیماران به این روش درمانی اغلب واکنش‌های جانبی شدیدی مانند سندرم‌های عصبی و انتشار سایتوکاین را بروز می‌دهند. در نتیجه، هنوز تحقیقات زیادی لازم است تا بتوان هم نتایج درمانی و هم مسمومیت‌های احتمالی را پیش بینی کرد. علاوه بر این، موفقیت کم درمان تومورهای جامد با سلول‌‌های T مهندسی شده و علت شکست آن مورد بحث بسیاری از تحقیقات است.

در مورد فارماکوکینتیک سلول‌های T پس از تزریق به بیمار اطلاعات کمی وجود دارد، زیرا برای ردیابی سلول‌ها، بیوپسی‌های خون محیطی و تومور را تجزیه و تحلیل می‌کنند که هر دو فاقد اطلاعات مکانی و زمانی می‌باشند.

تصویربرداری مبتنی بر Reporter gene از سلول‌های T مهندسی شده در انسان برای روشن کردن سرنوشت سلول‌های T درمانی بسیار ارزشمند است و به استفاده از  فناوری‌های جدید  CAR و TCR در بالین بسیار سرعت می‌بخشد.

در حال حاضر، هیچ نوعی از Reporter gene توسط FDA تأیید نشده و تعداد کمی از روش‌ها به مطالعات انسانی رسیده است. در مقاله مروری آقای کربس و همکاران، رویکردهای فعلی Reporter gene برای ردیابی سلول‌های مهندسی شده در داخل بدن شرح داده شده که چرا Reporter gene های فعلی در بالین پیشرفت نکرده‌اند و همچنین به قوانینی برای طراحی Reporter gene کاربردی برای استفاده در انسان اشاره می‌شود.

 

لینک منبع خبر

 

تیم علمی:

تیم سلول درمانی باشگاه پژوهشگران آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران

تهیه کننده خبر:

عبدالوحید صادق نژاد، کارشناسی ارشد ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی سمنان

تایید کننده خبر (منتور):

دکتر احسان شریف پاقلعه، استادیار و عضو هیئت علمی گروه ایمونولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران