استفاده همزمان از سیستم های تصویربرداری در مطالعات پیش بالینی امکان مطالعات دقیق تری را فراهم می کند.

03 تیر 1399 | 841 بازدید
استفاده همزمان از سیستم های تصویربرداری در مطالعات پیش بالینی امکان مطالعات دقیق تری را فراهم می کند استفاده از سیستم های تصویربرداری در مطالعات پیش بالینی این امکان را فراهم می کند که محققین بر روی بیماری ها مطالعات دقیق تری از قبیل تشخیص به موقع، پاسخ به درمان و پیشرفت بیماری در سطح مولکولی، انجام دهند.
استفاده همزمان از سیستم های تصویربرداری در مطالعات پیش بالینی امکان مطالعات دقیق تری را فراهم می کند.

ترکیبی از روشهای تصویربرداری با وضوح بالا مانند micro CT با micro PET هم اطلاعات آناتومیکی و هم عملکردی را در اختیار محققین قرار می دهد و در بررسی طیف وسیعی از شرایط مانند انکولوژی ، اختلالات قلبی عروقی ، عصب شناسی و التهاب مفید است.

در مطالعه ای برخی کاربردهای ترکیب تصاویر میکروپت و میکرو سی تی گردآوری شده است. که به تفکیک طبق تصویر مربوطه نتایج آن ها آمده است.

تصویر a: در این مطالعه، از یک رت با مدل تومور گلیبولاستوما که تحت درمان رادیوتراپی قرار گرفته بود، به منظور بررسی اثر درمان، تصویربرداری PET انجام شد.

تصویر b: در این تصویربرداری، از رادیوداروی 18-F NaF در یک رت سالم استفاده شده است. رزولوشن فضایی بالای دستگاه امکان تصویربرداری از کوچکترین ساختار استخوانی را داده است.

تصویر c: در این مورد به بررسی متاستاز ناشی از تومور مغزی در رت پرداخته شد. رادیودارو مورد استفاده در این تصویربرداری 18F-FDG می­باشد.

تصویر d: این تصویر مربوط به ماهی زبرا می­باشد که با استفاده از رادیوداروی 18-F NaF تهیه شده است. با استفاده از تصویربرداری PET-CT به خوبی می­توان عملکردهای فیزیولوژیکی را در بدن ماهی زبرا بررسی کرد.

تصویر e: این تصویر مربوط به مغز یک موش است که با رادیوداروی 18F-FDG گرفته شده است. حساسیت بالای دستگاه سبب می­شود ساختارهای مغز نظیر تالاموس نیز در تصویر مشخص باشد.

تصویر f: این تصویر، توانایی دستگاه برای تصویربرداری در دوزهای کم را نشان می­دهد. در این تصویر دوز 50kBq تزریق شده است و پس از 30 دقیقه تصویربرداری انجام گرفت. مدت زمان تصویربرداری 10 دقیقه می­باشد.

 

جهت مطالعه بیشتر می­توانید از طریق لینک زیر به مقاله دسترسی داشته باشید:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/9783527344406.ch6