از میکرو سی تی در درمان و تصویربرداری های tumorogenesis استفاده می شود

15 تیر 1399 | 705 بازدید
در سال 2010 در طی پژوهشی محققین برای بهره برداری بیشتر از قابلیت‌های تصویربرداری‌ها، دو مدالیته micro-CT و micro-DSA را در یک سیستم واحد ترکیب کردند تا داده‌های مورفولوژیکی و عملکردی را از تومور به طور هم زمان بدست آورند. سپس مشخصات این سیستم را به طور کامل در مقاله شان شرح دادند. این روش تصویربرداری می تواند برای درک بهتر آنژیوژنز تومور مورد استفاده قرار گیرد و زمینه ای برای ارزیابی روش‌های درمانی ضد رگ زایی (anti-angiogenic) باشد.
از میکرو سی تی در درمان و تصویربرداری های tumorogenesis استفاده می شود

میکرو سی تی (CT) و میکرو آنژیوگرافی تفریق دیجیتال (DSA) مبتنی بر اشعه‌ی ایکس، از روش‌های مهم تصویربرداری غیرتهاجمی برای تصویربرداری از تومورزایی (tumorogenesis) در حیوانات کوچک هستند. در سال 2010 بادیا وهمکارانش برای بهره برداری بیشتر از قابلیت‌های این تصویربرداری‌ها، دو مدالیته را در یک سیستم واحد ترکیب کردند تا داده‌های مورفولوژیکی و عملکردی را از تومور به طور هم زمان بدست آورند. آن ها مشخصات این سیستم را به طور کامل در مقاله شان شرح دادند و نتایج تصویربرداری از نمونه هایی از تومورهای فیبروسارکوم کاشته شده در موش های صحرایی با استفاده از دو نوع ماده کنتراست را ارائه دادند: (الف) نسل جدیدی از ماده حاجب کنتراست حاوی ید با غلظت 130 میلی گرم در میلی لیتر (FenestraTM VC, Alerion Biomedical, San Diego, CA, USA) برای میکرو سی تی و(ب) یک ماده حاجب یددار معمولی ( Isovue -370 mg/mL iodine, trademark of Bracco Diagnostics, Princeton, NJ,USA) برای micro-DSA.

با ماده حاجب اختصاصی برای میکرو سی تی، ساختار سه بعدی عروق با جزئیات دقیق با رزولوشن 100 میلی متر بدست می آید. تصاویر میکرو DSA، با انطباق کامل بر تصاویر سه بعدی میکرو سی تی، اطلاعات عملکردی مکمل مانند میانگین زمان انتقال و جریان خون نسبی از طریق تومور را ارائه می دهند. این روش تصویربرداری می تواند برای درک بهتر آنژیوژنز تومور مورد استفاده قرار گیرد و زمینه ای برای ارزیابی روش‌های درمانی ضد رگ زایی (anti-angiogenic) باشد.

 

جهت مطالعه بیشتر می توانید از طریق لینک زیر به مقاله دسترسی داشته باشید:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/cmmi.103

تصاویر