برای اولین بار در آزمایشگاه پیش‌بالینی با استفاده از تصویربرداری اپتیکی دارورسانی به مغز ردیابی شد

01 اسفند 1397 | 623 بازدید
درآزمایشگا‌ه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران (TPCF) در انجام پژوهشی، با استفاده از روش‌های تصویربرداری فلورسنت، به منظور ردیابی دارورسانی به بافت مغز موش سالم تصویربرداری شد.
برای اولین بار در آزمایشگاه پیش‌بالینی با استفاده از تصویربرداری اپتیکی دارورسانی به مغز ردیابی شد

در سال ‏های اخیر، توجه فراوانی به تهیه نانوذرات به ‏عنوان حامل ‏هایی برای دارورسانی شده است. حامل های نانویی با تغییر خصوصیات فارماکوکینتیک دارو باعث بهبود عملکرد دارو و کاهش عوارض جانبی آن می شوند. در ساخت نانوذرات به منظور انتقال داروها، از مواد مختلفی مانند پلیمرها، ذرات فلزی، لیپیدها و ... استفاده می‏ شود که بسته به روش تولید آنها می‏ توان شکل و اندازه متفاوتی از ذرات را تولید نمود. سیستم های دارورسانی مبتنی بر حامل های نانویی اکنون به بازار دارویی جهان وارد شده اند و استفاده از آنها در دارورسانی روز به روز رو به افزایش است. دورنمای آتی تحقیقات بر توسعه نانوذرات دارویی با عملکرد چندگانه مثلا ذرات با قابلیت دارورسانی هدفمند و همزمان تصویربرداری قرار دارد. در همین راستا در آزمایشگاه پیش بالینی پژوهشی به منظور بررسی درستی جذب دارو در بافت مغز، مسیر دارورسانی مورد ردیابی قرار گرفت.

برای این بررسی جهت ردیابی مسیر مورد نظر از سیستم تصویربرداری_اپتیکی استفاده شد و داروی مورد نظر که از ترکیبات نانوذرات تشکیل شده است، با ماده فلورسنت نشاندار شده و پس از تزریق به آزمودنی جهت ردیابی در فواصل زمانی مختلف مورد تصویربرداری قرار گرفت. تصاویر بدست آمده و افزایش سیگنال حاصله در ناحیه مغز نشاندهنده این مهم هستند که داروی مورد نظر به درستی جذب مغز شده و هدف پژوهشگر محقق شد. این  پژوهش جهت بررسی سایر متغیرها در آزمایشگاه پیش بالینی در حال ادامه می باشد.